Arkitektur,  Historia,  Resa,  Semester

7 Augusti – Del 1 – Morgon och kväll

Jag delar upp det här inlägget i två delar, annars kommer det bli väldigt bildtungt. Del två, där vi besöker Castillo de de Santa Bárbara , får ett eget inlägg.

Vi vaknade till en strålande morgon runt tiotiden och begav oss upp mot dagens första stopp, Mercado Central de Alicante. Innan jag fortsätter måste jag bara berätta att i princip alla trafikljusen för fotgängare som vi gick förbi hade en display som räknade ner från rött till grönt och om igen. Supersmart ju! Då vet man om det är lönt att gå ut på grönt eller om den är på väg att slå om mot rött igen. Varför har inte vi det i Sverige? Våra ger ifrån sig ett halvt ohjälpsamt ljud för blinda men som inte säger så mycket i övrigt.

Byggnaden uppfördes mellan 1915 och 1922. Jag ber om ursäkt i förväg om någon info blir inkorrekt då wikisidan är på spanska, finns ingen engelsk. Byggnaden är uppförd i eklektisk stil (thats a mouthful) med inslag av valensisk modernism. Vad jag kan få fram är byggnaden faktiskt byggd för det syftet den har idag, marknadsplats för ”basförnödenheter”. Under Spanska inbördeskriget 1938 bombades Alicante av Italienska allierade flygplan. Mercado Central var en av alla byggnader som träffades.

På väggarna precis nedanför rulltrappan finns det gamla fotografier med lite historia om byggnaden och hur den sett ut genom tiderna.

Hur dem här två knyter an vet jag inte riktigt. Den första får mig att tänka på en spansk version av Bratz.

Vi kom en stund efter öppning men det ekade ändå tomt. Efter att ha besökt Barcelonas stora Boqueria hade vi väldigt höga förhoppningar. Att vi blev besvikna är understatement of the year. Jag vet inte om detta är normalläget nu eller om dem va morgontrötta. Något annat vi märkte var att många restauranger stängde runt fyra, fem tiden och öppnade igen vid åtta. Värt att ha i åtanke om man ska besöka Alicante.

Sen blev det frukost längs Av. de la Constitución på Helados la Ibense. Damen i kassan var inte överdrivet trevlig och låtsades först att inte förstå engelska alls. Vi försöker verkligen göra oss förstådda på spanska först innan vi gå över till engelska. Vi hörde också ovanligt mycket svenska bland turisterna och det märktes verkligen att lokalbefolkningen var trötta på turisterna. Tyvärr.

Det var på tok för varmt redan för att tänka på någon annan föda än glass. Är det semester äts det mycket glass!

Vi gick sen vidare ner mot Alicantes nästa tursitmål, Passeig Esplanada d’Espanya. Gatan har två delar, en ”vanlig” med plattor som kantas av restauranger och en, den del som är mest berömd, som är gjord av mosaic. Längs den mosaicbelagda kan man hitta små restauranglådor och en rad med marknadsstånd. Esplanaden är byggd på en gammal damm (?) under första halvan av 1900-talet och fick på 1950talet sin mosaicbeläggning som består av 6.5 miljoner mosaicplattor.

Auditorio la Concha.

Casa Carbonell, byggt 1925.

Edificio Monaco.

Alicantes rådhus, byggt under 1700-talet i barockstil.

Vackra klänningar i skyltfönstret till en tygaffär i närheten av vårt hotell. Rubén Hernández indumentaria.

Efter att ha svalkat av oss på hotellet en runda bestämde vi oss för att besöka ett av fortena, Castillo de Santa Bárbara. Det finns två fort i staden varav detta är det äldsta och Sant Ferran är betydligt nyare, så det hoppade vi. Vid närmare efterforskning så visade det sig att vi varit väldigt nära hissen upp till fortet när vi var ute och gick tidigare på dagen. Oh well.
Men först mer glass. Vi provade Amorino Gelato.
Den här glassen var riktigt god och jag kan varmt rekommendera dem! Jag tog kaffe och mintchoklad. Vad Andy tog kommer jag inte riktigt ihåg nu. Han tror en var lime och basilika, en mango och den sista tror han är citron.

Sen besökta vi fortet i x antal timmar, mer om det i ett eget inlägg.

På kvällen åt vi middag på Taco Bell, jösses vad gott det var!

Samma gata som vi åt frukostglass längs, fast taget från andra hållet kvällstid. I bild Teatre Principal d’Alacant och Antiga Casa de Socors.
Osäker på om detta var en affär eller en bar.
Höööögt däruppe var vi innan på dagen.