Arkitektur,  Historia,  Mat,  Resa,  Semester,  Slott,  Utflykter

En semesterhelg i Växjö

När man tänker semester hemma i Sveige faller kanske inte tanken direkt på Växjö. Men jag har spånat på semesteridéer inte alltför långt hemifrån långt innan vi skulle ha semester och tanken ramlade på Kronobergs slottsruin och då blev Växjö det naturliga valet.

Vi bokade barnpassning med Millan och bokade ett extra lyxigt hotellrum. Andy fick bestämma hotell, brukar bli bra.

Det blev fredag på vår första semestervecka och efter att ha packat och gått en långrunda med Tass packade vi in oss i bilen och körde. Syrran hade fått nycklar och Andy hade fyllt huset med instruerande post-it lappar. Fråga inte.

Första anhalt blev Ljungby. Inhandling av lite medicin och en snabbis på Dollarstore. På väg till att tvätta bilen hittade vi en vägskylt med texten ”gravfält”. Aldrig sett den skylten innan eller varit där. Vilket i sig är en bedrift när det gäller mig, har semestrat överallt i Sverige söder om Lappland när jag växte upp.

Kånna högar är en samling på runt 300 gravhögar. Här har funnits bebyggelse eller anledning att begrava invånare från 500 före Kristus till 1000-talet efter Kristus.

En nutida runsten. Den är troligen rest 1799 och man har använt runskrift av någon anledning. Trodde inte det varit i bruk sedan vikingatiden men tydligen.

Vi körde vidare och gav bilen en välbehövlig tvätt, jag hade inte hunnit tvätta den innan vi åkte.

Väl uppe i Växjö checkade vi in på Elite Stadshotell. Aldrig bott på ett Elite hotell innan.

Frukostmatsalen.

I foajén blev vi vänligt bemötta och tipsade om lite närliggande sevärdheter.

Hotellet var jättefint med möbler från sekelskiftet utsatta i dem olika allmänna utrymmena. Älskade det genomgående temat med marmorn.

Vi hade bokat ett superiorrum med dubbelsäng. Som vanligt gick det inte att lösa men dem hade skjutit ihop två enkelsängar. Oftast får vi göra det själv. Fattar inte varför det är så svårt att få en dubbelsäng??! Det måste ju finnas fler gäster som vill ha dubbelsäng än två enkelsängar?
Hur som, rummet var jättefint och hade vy in mot en innergård på baksidan. På andra sidan igen såg man överdelen på domkyrkan. Ljust och modernt med vitt och turkosa accenter. Badrummet var lagom stort med grön marmor och härligt dov. I en av garderoberna hade dem gömt en mini kyl och ett kassaskåp. Kommer absolut att bo här igen!

Domkyrkan

Dags för mat. Vi tog fötterna och kameraväskan och gick en runda. Rundade hörnet och hittade en Bishop Arms. Elite och Bishop har en deal, tror vi, för det är inte första Elitehotellet som har en Bishop i direkt anslutning. Som hotellgäst fick man förutom egen entré direkt från hotellet ner till baren även 20% rabatt på maten.

Åt den absolut godaste fish ’n’ chipsen jag kan minnas att jag ätit! Trots mina allergier gick det att orda så jag kunde äta. Han i baren som vi beställde av ställde sig och rabblade dem olika rätterna i huvudet och vad dem innehöll! Stort plus!! Bör tilläggas med att jag ätit fish ’n’ chips innan, fast på piren i Brighton. Det här var ännu bättre och himmelskt gott! Fisken var spröd och bara ramlade sönder, frityrsmeten utanpå var lätt och smakade svagt av humle. Jag dricker inte öl men tyckte det var en nice touch ändå. Ingen dålig start på semestern.

När vi var mätta och glada och skrutit för dem där hemma fortsatte vi vår upptäcktsfärd. Jag har inget minne av att ha varit i Växjö innan, mer än åkt igenom. Så det var roligt att utforska och upptäcka för första gången ihop med Andy. Solen lyste från klarblå himmel och det var mycket folk i omlopp.

Baksidan av domkyrkan

Bakom domkyrkan stod det en runsten som dem hittat i en av väggarna vid renovering. Så typiskt kristendomen att ta ”dem hedniska stenarna” och gömma/återanvända i sina kyrkbyggen. Lite psykologi bakom att ”här kommer vi och tar över”.

Sidan om igen låg en gammal gymnasieskola, Karolinerhuset.

Det byggdes mellan 1696 och 1715. Stenen är hämtad från den redan då förfallna och övergiva ruinen efter Kronoberg Slott.

Fasaden ser nyare ut än början på 1700-talet

Idag rymmer huset kontorslokaler åt församlingens verksamhetspersonal.

Vi tog allén ner till Linnéparken.

En lekplats helt gjord i trä som invigdes 2017. Här räknade vi ”träblommor” till en virtuell geocache. Ett måste när man besöker olika städer är att ta minst en geocache. Virtuella är oftast lättare att ta när det är mycket folk ute och rör på sig för man behöver inte leta efter en fysisk burk.

Vi gick förbi en kaktus och suckulentplantering som tyvärr inte gjorde sig på bild.

Växjösjön

Lördag

På lördagen var det lugnt i frukostmatsalen och vi satte oss utomhus. Dem hade delat upp frukosten i olika tidsintervaller för att kunna reglera folkmängden. Tyvärr fattade inte alla gäster detta under söndagen. Men på lördagen var det lugnt och städat och påfyllt. Man var tvungen att ha handskar på sig när man plockade till sig av frukostbuffén. Det kändes lite märkligt, annars var det svårt att säga att allting inte var som normalt.
Dem hade till och med pannkakor! Där var inte lika mycket frukt att välja på som Scandic men i gengäld hade dem mer att välja på som tillbehör till yoggin/filen. Typ mussli, torkad frukt, flakes och annat.

Andys hjältefrukost

Efter frukost tog vi en runda på stan. Vi gick snabbt igenom den lilla torghandeln men hittade ingenting kul. Det var mest bär och frukt. Vi besökte en Ica Supermarket med helt otrolig inredning! Den var lite western/lanthandelns inspirerad.

Sen tog vi oss ut till ett av dagens planerade utflyktsmål, Kronoberg Slott.

Bara jag som ser likheterna med Malmöhus och Örebro slott?
Slottet byggdes först som bostad till stiftets biskop och när Vasa trädde till makten fick biskopen behålla slottet. Till en början. Det var och är långt mellan Småland och huvudstaden. Det behövdes någon betrodd i trakten som kunde hålla koll på smålänningarna och se till att skattepengarna betalades in som dem skulle.

Ångaren Thor.

Ångbåten Thor utgår härifrån och har man tålamod att stå i kö kan man köpa biljett och få åka med på en tur över Helgasjön.

Slottet ligger ute på en ö för sig själv och kunde endast nås via en vindbrygga men först var man tvungen att ta sig ut till stallholmen, också det en ”ö”.

Slottet har fyra försvarstorn, precis som de flesta andra av Vasas slott från tiden.

Ett av tornen kallas Dacketornet, trots att han aldrig suttit fängslad här. Men han har bott på slottet och haft en viktig roll i Smålands historia, med Dackefejden och allt.

Innergården.
Trappa upp i ett av tornen.
Här såg man tydligt vart golvet till ovanplan gått.

Det var svalt och skönt i ett av dem få rummen som fortfarande var intakta. Tänk er att ha bröllop här!

Föredetta eldstad.

Det kostade 40kr/per vuxen person i inträde, väldigt billigt tycker jag. Dem hade lätt kunnat höja entréavgiften och få mer pengar till underhåll av ruinen. Där var gott om väldigt bra infoskyltar och det var lätt att hänga med och känna igen sig i historien.

Vi körde en bit söderut och hamnade på Bergkvara slottsruin. Det här stackars slottet har en brokig historia. Det ägs fortfarande av släkten Posse och finns beläget på deras ägor. Snett bakom finns deras nuvarande herrgård. Har man besökt lite slott och herrgårdar i Skåne känner man igen namnet Trolle. Slottet lär vara uppfört av Trolle.

Det är byggt i en kvadrat och har haft hängtorn, det ena kan man skymta botten på längst upp till höger i bild. Konstruktionen påminner lite om Kärnan, speciellt med tanke på att trappan upp till paradvåningarna har gått en bit upp på utsidan. Lätt att bränna av och förstöra uppifrån slottet om man hamnade under belägring.

Dags för fika. På andra sidan herrgården och stallbyggnaderna finns ett café som vi besökte.

Svenska tantens trädgårdscafé.

Det var olidligt varmt ute och inga lediga bord i skuggan. Inomhus var inredning precis så gammal som man förväntar sig av utsidan. Man möttes av en vacker kakelugn direkt när man kom in och beställde.

Citronpaj

Jag beställde en lemoncurd pie och Andy en cheesecake med en massa bär på. Himmelskt gott båda två! Andy provade även en Pellegrino med smak av blodapelsin och en enbärsmust. Inget för mig. Jag provade en äppelmust som visade sig vara gjord utanför Kristianstad.
På ovanvåningen hade dem loppis med prylar från 60-talet och framåt. Andy hade hysteriskt roligt åt att det låg ett Fia med knuff i ena hörnet.

Cheesecake och enbärsmusten.

Efter fikat funderade vi på vad vi skulle hitta på. Jag hade gjort en lista på alternativa sevärdheter så Andy fick välja. Han valde fornborgen Gripeberg.

Himla bra idé! Han tog den värmekänsliga flickvännen och gick rakt ut i Smålands djupaste skogar över stock och sten, upp och nerför backar i den hettan. Han studsade fram som en bergsget och njöt medans jag lite lätt ville dö! Och inte syntes det mycket av fornborgen heller så det var helt omöjligt att fota något. Denna lär vara Sveriges äldsta, hittade, fornborg. Gripeberg är byggt någon gång mellan 1100 – 500 före f Kristus. Dem har använt stenbitarna inlandsisen lämnat efter sig och fyllt i med stenar mellan för att skapa skyddsringen som är så distinkt för fornborgarna. Jag tyckte inte det var mycket att se, jag vill gärna ha tydliga lämningar eller i alla fall så fantasin har lite att bygga med. Jag var mer intresserad av dem gigantiska stenbumlingarna och hur man såg att inlandsisen dragit fram.

Efter lite dusch och fix tillbaka på hotellet var det dags för lite mat. Vi gick hela gågatan ner och hittade många mysiga alternativ. Hon i receptionen hade varnat för att där kunde vara fullt på uteserveringarna men så farligt tyckte inte vi det var. Någon enstaka var full och ramlade bort direkt.

Till slut slog vi oss ner på O’Learys. Har inte ätit på en sådan innan heller. Massa nytt för mig.

Men oh my god vad gott! Jag kunde till och med äta deras coleslaw om dem bytte ut aiolin mot vanlig majonnäs. Även här fick vi fin hjälp med vad jag kunde äta och inte. Däremot missade dem på lite uppvaktning om man gillade maten och när vi var klara och ville betala. Fick gå in till dem, det kan ju i och för sig kvitta, men ibland är det dem små sakerna som räknas.

Efter maten gick vi en runda och bara tittade.

Det gamla badhuset som idag innehåller konferenslokaler. Huset byggdes 1912 och var i bruk ända fram till 1968 när man byggde ett nytt badhus.

Det här huset har varit ett fängelse och uppfördes 1845 – 1848. 1914 blev det Sveriges enda centralfängelse för kvinnor och var i bruk fram till 1995. Idag är här vanliga bostäder.

Ett fint hus som är byggt under senare delen på 1870-talet.

Söndagen regnade det. Vi vaknade sent, fick stå i kö till frukost för att folk inte höll sin avtalade frukosttid och det var väldigt dåligt med frukost framme. Det syntes att hotellet inte haft i åtanke att inte alla gäster visar hänsyn och tänker på någon annan än sig själv. Dem gjorde så gott dem kunde och det syntes att dem satt in extrapersonal som inte var så vana.

Efter utcheckning gjorde vi ett näst sista stopp i Växjö och tittade på Teleborgs slott.

Det här slottet är byggt av Fredrik Bonde 1897-1900 och var en försenad morgongåva till hans fru. Slottet är byggt i tegel och klätt med sten. Det har hämtat inspiration från dem franska slotten och borgarna.

Idag är här hotell.

Sista stoppet blev Öjaby kyrka. Man kan ju inte åka på semester utan att titta på medeltida kyrkor! Fanns gott om dem runt Växjö, men dem flesta låg på fel håll hem.

Tack Växjö för den här helgen och nya fina minnen!