Arkitektur,  Historia,  Resa,  Semester

19 November – Arc de Triomf

När vi var mätta och nöjda fortsatte vi neråt igen mot Arc de Triomf. Japp, Barcelona har sin alldeles egna triumfbåge! Den byggdes till världsmässan 1888. Vi tyckte det var himla lustigt att där var fladdermöss avbildade på bågen. Visade sig att dem är en symbol för Kung Jaume I, som styrde under en period då Barcelona hade bra tillväxt. Återigen, här saknades det absolut en stor infoskylt!! Går man gången ner hamnar man vid Parc de la Ciutadella. Detta var länge Barcelonas enda grönområde. Från början stod här ett försvarsfort. Parc de la Ciutadella är hem till bland annat Barcelonas parlamentsbyggnad och Barcelona Zoo. Tanken var att besöka zooet, men detta hann vi tyvärr aldrig med. Nästa gång.

Parken är fylld med dem mest udda skulpturerna och monumenten. Återigen, infoskyltar hade been great! Kanske ett jobb för mig i framtiden?
Vi hade kommit en bit när något grönt höll på att flyga in i mig. Väldigt förvånad över vad som just hänt blev vi fågelskådare för en stund. Tror det var en halsbandsparakit, eller paradisfågel. Äsch, gröna vart dem i alla fall. Kände mig lite som Kalle Anka på julafton när han försöker fota den gröna papegojan som tar ett steg in i en grön buske.

Kronjuvelen i parken, för mig i alla fall, måste vara Cascada fontänen! Den är ritad och byggd av Josep Fontsére. Man tror att en ung Gaudi hjälpt till. Låååångt innan han blev känd. Men det verkar som man inte riktigt vet. Så vackert monument! Med en gyllene gudinna på toppen, Afrodite i mitten omgiven av dem andra gudarna. Inklätt i klassiska element och all växtlighet. Detta måste ses i verkligheten för att få wow-faktorn.

Vi gick vidare i solskenet ner mot Barcelonas parlamentsbyggnad. Jag hade tänkt mig ett pampigt stort hus, men det gör tydligen inte catalanerna. Byggnaden var jättefin och så olik vår egen hemma i Sverige.

En normal människa hade gett sig här och gått tillbaka till hotellet. Men inte vi inte.
Efter att ha suttit ner en stund vid ankdammen och funderat över vad vi skulle göra härnäst styrde vi stegen tillbaka ut mot Castel dels tres dragons och vinterträdgården.

Kolla in APE’n och familjekärran bakom den igen med alldeles för stora däck!

Vi kom ut i Barro Ghotic och besökte Catedral de Barcelona. Här fick vi betala inträde, 152 kr för två personer. Det var inte dyrt men kändes lite konstigt att betala inträde för att titta på en kyrka. OMG vilken katedral sen! Här önskar jag att vi hade kunnat gå med en guide!
Katedralen byggdes från början mellan 1200-1400 tal med det mesta gjort under 1300 talet, så på medeltiden. Den har byggts ut och på med åren. I anslutning finns även ett kloster med innergård. Innergården tyckte vi var himla udda med gässen, men det gav sig nu när jag läste på wiki.
Har nog aldrig sett en orgel innan som hänger på väggen.

Jag som annars har haft Linköpings domkyrka i high regard design och konstruktionsmässigt innan blev ännu mer imponerad av det här. Dem har vissa likheter.

Vi kom ut genom en sidodörr och efter den här bilden bestämde sig min dslr för att få batteritorsk. Och extrabatteriet hade jag lämnat kvar på hotellet. Fråga mig inte av vilken genial anledning jag tagit det beslutet. Aja, mobilbilder för resten då.

Bara runt hörnet finns en annan ikonisk ”byggnad”, El pont del Bisbe. Översatt blir det Bishops bridge. Denna för mig att tänka på ESO. Ni som vet, ni vet.

Vi strosade vidare och tittade på arkitekturen. Det är så kul att se hur dem bevarat dem gamla byggnaderna, hur dem är påbyggda eller möter nyare byggnader.
Andy blev kaffesugen så vi besökte Costa vid Placa Sant Jaume. Jag tog en varm oboy. Det var sådär jämfört med Starbucks. Om jag inte helt missminner mig kommer Costa från England.

Monoumento a los Castellers

Vi avslutade dagen inne på La Boqueria och köpte med oss empanada tillbaka till hotellet.

En händelserik dag med massa nya härliga minnen. Har så många fler bilder från den här dagen men det här räcker nog gott och väl att dela med sig av.