Familj,  Resa,  Semester

17 November – Barcelona Montjuïc

Efter en natt med väldigt lite sömn vaknade vi till strålande sol från klarblå himmel. Och på min födelsedag! Kan inte för mitt liv påminna mig om när solen lyste sist på min födelsedag.

Hungriga och sugna på en diger hotellfrukost möttes vi av vad jag enklast kan beskriva som något av en besvikelse. Jag är by no means en enorm frukostätare men när frukosten hemma är mer tilltalande så börjar man ju undra. Där var tre olika flingor, äpplen, ljust och lite grövre bröd som var tanken att rostas, två olika ostar, en skinka, en stark korv, mjölk, apelsin och ananasjuice (färskpressad, pluspoäng) , någon form av brödbit med nutellagömma, choklad och vanliga muffins. Dem hade kokta ägg, äggröra och bacon, men det är inget jag någonsin äter till frukost. Smöret låg förpackat i sådan där små engångsförpackningar och var djupfrysta. Ingen yoggi, men det är nog inte så vanligt utanför norden skulle jag tro. Ananasjuicen var gudomligt god och blev snabbt en favorit hos oss båda. Allt där nere fanns att få med smak av ananas kändes det som senare.

Eftersom vädret var fantastiskt bestämde vi oss för att gå upp till Castell de Montjuïc. Google Maps visade att det var drygt tre kilometers promenad från hotellet och skulle ta 44 minuter. Vi packade ryggsäck med kamera och vatten och sen gick vi ut och njöt av solen. Hotellet låg direkt utmed La Rambla så vi möttes direkt av solljuset, människor och ljudet av storstaden. Det visade sig ganska fort att jacka inte behövdes utan det räckte med hoodie. För en frösen skåning var det väldigt udda men välkommet! Vi passerade Palau Güell, en polisstation och lite barer, fik, apotek och annat som kan passa längs vad som kändes som en bakgata. En bra sak med Barcelona är att där är gott om patrullerande poliser, både till fots och i bilar. Dem har både sin inhemska polis och den internationella i staden som båda hjälps åt. Vi kände oss jättetrygga hela tiden.

Vi kom fram till ett gathörn där det stod två killar och målade en husvägg. Jag antar att det var på uppdrag av staden och helt ok för det stod en parkerad polisbil intill. På den större gatan precis intill möttes vi av ett hav av människor i rosa tröjor. Mestadels tjejer men även någon enstaka herre. Det var folk så långt ögat kunde nå åt båda hållen. Även om vi stod kvar en bra stund verkade det aldrig vilja ta slut på människor!! Kollade precis upp det här i skrivande stund. Det var ett lopp som heter Carrera de la Mujer Barcelona. Himla kul att se men som sagt, väldigt udda.

Till sist lyckades vi klämma oss igenom folkhavet över gatan och började vandringen uppför. För er som sett Initial D’s touge race och vägarna där, det såg lite likadant ut uppför till Mountjuïc.
Vi stannade till ett par gånger på vägen upp och beundrade utsikten, landskapet och en plattsättning. Jag vet, fullt normalt. I den ena plattsättningen hade dem återanvänt metallskrot, så häftigt! Är jättesugen på att sno den idéen till trädgården här hemma. Och en annan hade man återanvänt bottnen på glasflaskor och toppen av flaskhalsen.

Vi såg jättestora aloe vera plantor på vägen upp, mer palmer och annan natur som vi fick fråga svärmor sen vad dem var för något.

Väl uppe på fortet la vi av oss jackor och annat tyngre i ett säkerhetsskåp, vilket jag ångrade sen för det blåste rätt bra där uppe. Kommer inte ihåg vad vi betalade i entré men det var inte dyrt. Man kan gå guidade turer men dem är på olika språk under olika klockslag. Den engelska guidningen var tre timmar bort så vi  bestämde oss för att gå på egen hand. Rekommenderar nog dock att man kollar upp turerna i förväg för att få en bättre upplevelse, mer historia och djupdykande information. Det fanns skyltar i utställningen som berättade och lite skyltar överallt. Något jag reagerade på generellt är att dem är dåliga på informationsskyltar vid turistmål mot vad vi är i Sverige. Jag är på inget sätt en nörd på krigshistoria eller jätteintresserad av detta, men jag saknade skyltar på om fortet varit i krig, när och om det blivit intaget av attackerande fienden.

Älskar hur det nya möter det gamla.

Vi spenderade nog två till tre timmar uppe på fortet. Vi tog samma väg ner som vi kom upp. Jag hade tänkt att vi skulle åkt linbanan upp först men det blev aldrig av och att vi skulle besökt OS byn när vi ändå var uppe på berget. Det får vi ta nästa gång vi besöker Barcelona.

Innergården.
Kolla valvet!
En garrisonsbyggnad. Tanken för en till en vingård.
Försvarsvärn.
Info till bilden ovan.
Undrar hur många gånger dessa använts.
Inte ok att klättra, men ramla går bra?
Judisk gravsten. Infoskylt nedan.
Gamla fundament!
Hur tuff?
Garderob i rum nr 2
Glass, glass och glass.
Jag tog kinder och mango. MUMS!
Besöktes dagen efter.
Vart ska man fika först?
En vacker innergård.
Lååångt där uppe var vi tidigare på dagen.
Mirador de Colom.

Vi avslutade dagen med glass på La Rambla och gick ner till Mirador de Colom som är en hög staty av Columbus. Vi tittade ut över en del av marinan och shoppingcentret i bakgrunden.